میزان مصرف کالری در طناب زدن

طناب-زدن-کالری
منبع: elmevarzesh.com | ویرایش: درخشان پرویزی | 7 بهمن ماه ۹۴ | زمان مطالعه: 3 دقیقه

مقدار کالری مصرفی هنگام انجام این فعالیت مفرح و جذاب به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. نوع طناب، شدت و مدت طناب زدن در کالری سوزی نقش اساسی ایفا می‌کنند. برای کاهش وزن تعادل و تنظیم این سه فاکتور برای رسیدن به نتیجه دلخواه لازم و ضروری است.


 

نوع طناب

انواع مختلف طناب در سایز و وزن‌های متنوع در فروشگاه‌های ورزشی موجود است که به اختصار در این مطلب فقط به دو نوع طناب سبک و سنگین می‌پردازیم. طناب سبک و سنگین فواید مشترکی دارند اما به طور تخصصی اگر ورزشکار بر روی افزایش سرعت، چابکی و هماهنگی بدن تمرکز دارد بهتر است از طناب‌ سبک برای طناب زدن‌های سریع و افزایش تعداد دور در دقیقه استفاده کند. از طرف دیگر، طناب‌هایی با وزن سنگین تر باعث کالری سوزی بیشتر در دقیقه شده که برای افزایش قدرت و کاهش وزن مناسب تر هستند.

بهتر است افراد مبتدی برای شروع این ورزش از طناب‌هایی با وزن سبک‌تر استفاده کنند. طناب سبک به شما اجازه می‌دهد تا تمرینات را به خوبی یاد گرفته و با تنظیم تعداد چرخش طناب در زمان به هدف خود دست یابند. همچنین طناب سبک برای افزایش آمادگی بدن و در ترکیب با تمرینات دیگر بهتر از طناب سنگین است.

با افزایش آمادگی بدن و یادگیری اصولی تکنیک‌های متنوع و مفرح تمرین طناب زنی می‌توانید برای اهدافی همچون افزایش قدرت و کاهش وزن به تدریج وزن طناب خود را بالا برده و از طناب های سنگین تر استفاده کنید. وزن طناب به اهداف و نوع رشته ورزشی شما بستگی دارد. شما می‌توانید طناب مورد نیاز خود را از سایز ۶ (سبک) الی ۱۲ (سنگین) که در فروشگاه‌های ورزشی موجود هستند انتخاب کنید.

مقدار کالری مصرفی در طناب زدن چقدراست؟

کالری مصرفی در طناب زدن برای افرادی که هدف کاهش وزن دارند، خیلی مهم است اما محاسبه این کالری کار آسانی نیست. به طور معمول یک فرد ۷۲ کیلوگرمی حدود ۷۳۰ کیلوکالری، یک فرد ۹۰ کیلوگرمی حدود ۹۱۰ کالری و یک فرد ۱۰۸ کیلوگرمی حدود ۱۰۹۰ کالری به ازای یک ساعت ورزش طناب زدن کالری مصرف می‌کنند.

شدت و تعداد پرش در دقیقه و مقدار انرژی مصرفی در افراد مختلف، متفاوت است. فرمول کلی و اثبات شده برای محاسبه میزان کالری مصرفی در  تمرین طناب زنی به شرح ذیل است:

مدت زمان تمرین × وزن به پوند × کالری مصرفی به ازای هر پوند وزن بدن در دقیقه = کل کالری مصرفی

چارت ذیل به طور تقریبی مقدار کالری مصرفی بر اساس وزن بدن به پوند در یک دقیقه را توضیح می‌دهد: هر پوند برابر است با حدوداً ۴۵۳ گرم

تعداد پرش در دقیقه کالری مصرفی به ازای هر پوند
۷۰ ۷۴ %  کالری
۱۲۵ ۸۰ % کالری
۱۴۵ ۸۹ % کالری
افراد سنگین تر نسبت به افراد لاغرتر در شدت و مدت یکسان تمرین، کالری بیشتری می‌سوزانند. همچنین می‌توانید با استفاده از جدول ذیل میزان کالری مصرفی در تمرین طناب زدن بر اساس وزن بدن و مدت زمان تمرین را محاسبه کنید.
وزن بدن به کیلوگرم مدت زمان کالری مصرفی
سرعت آهسته سرعت متوسط سریع
۵۰ ۳۰ دقیقه ۲۱۰ ۶۲۶.۵ ۳۱۵
۵۵ ۳۰ دقیقه ۲۳۱ ۲۸۸.۷۵ ۳۶۴.۵
۶۰ ۳۰ دقیقه ۲۵۲ ۳۱۵ ۳۷۸
۶۵ ۳۰ دقیقه ۲۷۳ ۳۴۱.۵ ۴۰۹.۵
۷۰ ۳۰ دقیقه ۲۹۴ ۳۶۷.۵ ۴۴۱
۷۵ ۳۰ دقیقه ۳۱۵ ۳۹۳.۷۵ ۴۷۲.۵
۸۰ ۳۰ دقیقه ۳۳۶ ۴۲۰ ۵۰۴
۸۵ ۳۰ دقیقه ۳۵۷ ۴۴۶ ۵۳۵.۵
۹۰ ۳۰ دقیقه ۳۷۸ ۴۷۲.۵ ۵۶۷
۹۵ ۳۰ دقیقه ۳۹۹ ۴۹۸.۷۵ ۵۹۸.۵
۱۰۰ ۳۰ دقیقه ۴۲۰ ۵۲۵ ۶۳۰
محاسبات جدول فوق از تحقیقات علمی که توسط فیزیولوژیست‌های ورزش انجام و استخراج شده و تقریبی می‌باشد، بنابراین ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد اما این تفاوت کمتر از ۱۰ درصد گزارش شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید