چاقی موضعی چیست؟

چاقی موضعی

تجمع سلول‌های چربی در نقاط خاصی از بدن مانند شکم و پهلو یا ران‌ها و لگن است که می‌تواند جنبه ارثی داشته باشد.

به‌عنوان‌مثال بسیاری افراد بخصوص خانم‌ها ممکن است اضافه‌وزن نداشته باشند و یا حتی از تناسب وزن نسبت به قد خوبی برخوردار باشند ولی در برخی نواحی از بدن مانند شکم، پهلوها، بازوها، ران‌ها و لگن دچار افزایش تجمع چربی زیر جلدی باشند که این امر باعث ظاهری نامناسب برای فرد می‌شود به‌طوری‌که خود فرد احساس می‌کند بسیار چاق است. این امر به‌ویژه در خانم‌ها که چربی ذخیره آن‌ها بیشتر از نوع زیر جلدی است بیشتر خود را نشان می‌دهد. همان‌طوری که می‌دانید تجمع چربی در خانم‌ها به‌صورت گلابی‌شکل است یعنی در نواحی شکم، پهلوها، ران و لگن خود را نشان می‌دهد که این مشکل اغلب پس از زایمان بیشتر خود را نمایان می‌سازد.

ممکن است فردی با استفاده از رژیم غذایی و ورزش بتواند وزن خود را کم کند ولی چاقی موضعی برخی نواحی خاص که اشاره شد کاهش سایز پیدا نکند به‌عنوان‌مثال ممکن است پس از رژیم‌های سخت غذایی به کاهش وزن دست یابد و حتی لاغری در برخی نواحی که مطلوب فرد نباشد (مانند صورت) رخ بدهد ولی چاقی ناحیه پهلو یا ران و لگن تغییری پیدا نکند که این موضوع ایجاد نگرانی روحی، ظاهر نامناسب و مشکل در تهیه لباس مناسب گردد.

چاقی موضعی

توزیع آناتومیک چربی در بدن چگونه است؟

بر اساس نوع توزیع چربی در بدن افراد به دودسته تقسیم می‌شوند:

چاقی سیب شکل Apple shape
چاقی گلابی‌شکل Pear shape

چاقی سیب شکل افرادی هستند که تجمع چربی در آن‌ها بیشتر در ناحیه بالاتنه و کمر است.
چاقی گلابی‌شکل افرادی هستند که تجمع چربی در بدن آن‌ها بیشتر در قسمت پایین‌تنه مانند باسن و ران و اطراف لگن است.
چاقی سیب شکل بیشتر در آقایان مشاهده می‌شود و چاقی گلابی‌شکل بیشتر در خانم‌ها دیده می‌شود.
در نوع سیب شکل خطر عوارض چاقی بیشتر از نوع گلابی‌شکل است.

افراد سیب شکل بیشتر تجمع چربی در اطراف احشاء داخلی دارند که به این نوع چربی احشائی یا Visceral fat (ویسرال) می‌گویند.
افراد گلابی‌شکل بیشتر تجمع سلول‌های چربی را در مناطق زیرپوست دارند که به آن چربی هیپودرمال و یا همان  Subcutaneous fat  می‌گویند.

چربی ویسرال خطر بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون را افزایش می‌دهد به همین دلیل سایز دور کمر معیار بسیار مهمی در تعیین ریسک چاقی است. به‌طوری‌که در مردان سایز دور کمر بالاتر از ۱۰۲ سانتیمتر و در زنان سایز دور کمر بالاتر از ۸۸ سانتیمتر ریسک عوارض بیماری‌های ناشی از چاقی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.


منبع: drsalajegheh.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید