آیا کربوهیدرات تنها عامل چاقی است؟ بیشتر بدانیم

کربوهیدرات-عامل-چاقی

چهار دسته عمده مولوکول های زیستی وجود دارد، کربوهیدارت ها، پروتئین ها، نوکلوئوتید ها و چربی ها. در این میان کربوهیدرات ها فراوان تر از بقیه مواد است.

کربوهیدرات ها نقش مهمی در زندگی موجودات زنده ایفا می کند، مانند حمل و نقل انرژی و همچنین به عنوان عنصر ساختاری گیاهان و بندپایان. برای آشنایی بیشتر با این ماده و تاثیرات آن به مانکن همراه باشید.

مشتقات کربوهیدرات به طور فعال در لقاح، سیستم ایمنی ، توسعه بیماری ولخته شدن خون نقش دارند. به آنها کربوهیدرات می گوییم  چون شامل کربن ، اکسیژن و هیدروژن هستند.

کربوهیدرات و رژیم غذایی

نان، ماکارونی ، حبوبات، سیب زمینی ، سبوس ، برنج و غلات و حبوبات غذاهای غنی از کربوهیدرات هستند. غذاهای با کربوهیدات بالا دارای بیشترین مقدار نشاسته هستند. پروتئین ها و چربی ها نسبت به کربوهیرات به آب بیشتری برای هضم نیاز دارند. کربوهیدرات ها رایج ترین منبع انرژی برای بسیاری از موجودات زنده و حیوانات، از جمله انسان هستند.

کربوهیدرات ها مواد مغذی ضروری برای بدن انسان نیستند. ما بیشتر انرژی مصرفی خود را از چربی و پروتئین دریافت می کنیم. بهرحال مغز ما به سوزاندن کربوهیدرات (گلوکز) نیاز دارد. نورون های مغز قادر به سوزاندن چربی نیستند.

– ۱ گرم کربوهیدرات به طور تقریبی ۴ کیلوکالری انرژی دارد

– ۱ گرم پروتئین به طور تقریبی ۴ کیلوکالری انرژی دارد

– ۱ گرم چربی به طور تقریبی ۹ کیلوکالری انرژی دارد

پروتئین در هر دو نوع متابولیسم بدن مصرف می شود، بنابراین می تواند برای تامین انرژی جایگزین چربی و کربوهیدرات شود. همه کربوهیدرات ها به عنوان انرژی مصرف نمی شوند، بسیاری از فیبر موجود در رژیم غذایی از پلی ساکاریدها (کربوهیرات) است که توسط بدن هضم نمی شود.

اکثر مقامات بهداشتی در سراسر جهان می گویند که انسان ها باید ۴۰ تا ۶۵ درصد  ازانرژی خود را از کربوهیدرات ها به دست آورند و تنها ۱۰ درصد از این مقدار را از کربوهیدرات های ساده مانند گلوکز و قند های ساده دریافت کنند.

کربوهیدرات بالا در مقابل کربوهیدرات پایین

در دهه های اخیر همیشه به عنوان عامل موفقیت رژیم ها از اصطلاحاتی مانند «بدون چربی»، «بدون کربوهیدرات» استفاده می شود. کربوهیدرات از گذشته در رژیم غذایی انسان وجود داشته و بخشی ضروری از این رژیم در صدها سال گذشته بوده است. مگر اینکه جهشی اساسی رخ دهد!

بیشتر بخوانید: جذب چربی در بدن زنان و مردان چه تفاوتی دارد؟

انفجار چاقی در کشورهای صنعتی و برخی کشورهای در حال توسعه نتیجه چندین عامل است. یکی از این عواملی که براحتی در مورد آن سخن گفته می شود مقدار کربوهیدرات مواد غذایی است. بهرحال عوامل زیادی در این انفجار چاقی نقش دارند که نباید از نظر دور داشت:

– فعالیت فیزیکی کم

– مقدار کم خواب شبانه ( طبق تحقیقات چاپ شده در مجله خواب)

– مقدار زیاد مصرف مواد غذایی آشغال!

– مصرف بالای مواد افزودنی و طعم دهنده، رنگ های مصنوعی، امولسیون های مصنوعی و غیره.

– استرس ذهنی زیاد به علت به کار ، وام مسکن، و دیگر مشکلات سبک زندگی مدرن.

منبع: medicalnewstoday.com


ترجمه: مانکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید