۱۰ نکته درباره ورزش های ایروبیک و بدنسازی که باید بدانید

دوست دارید سر کار تند و تیزتر شوید؟ وقتی به خانه می‌آیید کمتر احساس خستگی کنید؟ بتوانید ساعاتی را به آسودگی کنار همسرتان بگذرانید؟ یا حتی بتوانید بدون احساس گناه شیرینی بخورید؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت است، ورزش چاره کارتان است. فعال بودن از نظر جسمی فواید و مزایای بسیار زیادی برای شما دارد.

اگر به دنبال انگیزه‌ای برای شروع یک برنامه ورزشی هستید یا می‌خواهید تمرینات خود را به صورت منظم از سر بگیرید، در این مقاله ۱۰ نکته درباره ورزش‌ های ایروبیک و بدن‌سازی برایتان عنوان می‌کنیم که امیدواریم بتواند انگیزه لازم را در شما ایجاد کند.

۱- ورزش قوای مغزی را تقویت می‌کند

«دیوید اتکینسون» مربی حرفه‌ای بدن‌سازی اعتقاد دارد ورزش نه تنها باعث تقویت بنیه و جسم شما می‌شود، بلکه به عملکرد مغزتان هم کمک می‌کند. ورزش سطح انرژی بدن را بالا برده و همچنین میزان سروتونین موجود در مغز را که باعث افزایش کارکرد آن می‌شود نیز افزایش می‌دهد. آشکار است کسانی که فعالیت بدنی زیادی دارند یا ورزش می‌کنند، کارایی بسیار بیشتری در محل کار دارند. شرکت‌هایی که ساعت‌های اتلاف وقت و مرخصی‌های استعلاجی کارکنانشان کمتر باشد، نه تنها هزینه‌های بهداشتی و درمانی کمتری متقبل می‌شوند، بلکه در کل پیشرفت بیشتری نیز در کار خواهند داشت.

۲- جنبش و تکاپو، استرس را از بین می‌برد

به همان اندازه که فکر و خیال ورزش کردن ممکن است باعث ایجاد استرس در شما شود، وقتی تمرین‌هایتان را شروع کردید، در کلیه جنبه‌های زندگی با استرس بسیار کمتری مواجه خواهید شد. «سدریک بریانت» روانشناس ورزشی عقیده دارد؛ «ورزش واکنش تمدد اعصاب در بدن ایجاد خواهد کرد و به نوعی افراد را از آشفتگی‌ها و فشارهای روحی -روانی فارغ می‌کند. ورزش خلق‌وخو را بهتر کرده و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند.» شما تنها کسی نیستید که می‌تواند از خوشبختی و فقدان استرس در زندگی لذت ببرد. هرچه استرستان کمتر باشد، تندمزاجی و زودرنجی‌تان نیز کمتر خواهد شد و این مسئله باعث تقویت رابطه‌تان با همسر، فرزندان و دوستانتان خواهد شد.

 ۳- ورزش به شما انرژی می‌دهد

ممکن است تعجب کنید که چطور ۳۰ دقیقه در روز ورزش کردن می‌تواند کل روزتان را تغییر دهد. وقتی طی ورزش، اندورفین به جریان خونتان وارد می‌شود، بقیه روز احساس انرژی بیشتر خواهید داشت و وقتی قدرت و استقامت بدنی‌تان را تقویت کردید، انجام کارهای روزانه مثل حمل خریدهای خانه یا بالا رفتن از پله‌ها برایتان ساده‌تر خواهد شد؛ و این مسئله باعث می‌شود در طول روز بسیار پرانرژی‌تر باشید. یکی از مهم‌ترین بهانه‌های افراد که به مشاوران ورزشی مراجعه می‌کنند این است که خسته هستند و نمی‌توانند ورزش کنند. متخصصان عقیده دارند با اینکه ورزش در ابتدای کار ممکن است خستگی شما را بیشتر کند، اما این وضع خیلی دوام نمی‌آورد. احساس خستگی جسمی که بعد از ورزش کردن دارید مثل خستگی‌های عادی روزمره نیست. به علاوه وقتی بدنتان به ورزش عادت کرد، میزان انرژی‌تان روزبه‌روز بیشتر خواهد شد.

 ۴- پیدا کردن کمی وقت برای ورزش چندان هم دشوار نیست

«اتکینسون» اعتقاد دارد کلید کار این است که از زمانتان بهتر و عاقلانه‌تر بهره گیرید. باید با یک تیر دو نشان بزنید. فرزندانتان را به پارک ببرید یا با آن‌ها به دوچرخه‌سواری بروید. با این کار نه تنها کمی فعالیت بدنی انجام داده‌اید بلکه از بودن کنار خانواده هم لذت برده‌اید. با بچه‌ها به شنا بروید. حتی قایم باشک بازی با آن‌ها هم نوعی فعالیت فیزیکی به شمار می‌رود و بهتر از هیچی است. با همکارانتان قرار پیاده‌روی و بیلیارد بگذارید. این فکر را از ذهنتان دور کنید که برای ورزش کردن حتماً باید به باشگاه بروید و روزی یک ساعت در آنجا مشغول به تمرین شوید. با اضافه کردن کمی فعالیت بدنی به کارهای روزانه‌تان به همان میزان به سلامت جسمتان کمک خواهید کرد. «اتکینسون» معتقد است همه باید حداقل ۲۰ دقیقه در روز فعالیت جسمانی در حد ورزش داشته باشند. گاهی اوقات ۱۰ دقیقه طناب زدن از ۲۰ دقیقه پیاده‌روی یا دو بهتر است. جاروبرقی کشیدن خانه در صبح، بردن بچه‌ها به پارک در بعدازظهر و کمی پیاده‌روی با همسرتان هنگام شب می‌تواند روزی بسیار فعال را برایتان فراهم بیاورد. دستورالعمل‌های جدید عنوان می‌کند که برای کاهش وزن و حفظ آن، باید حداقل روزی ۶۰ دقیقه ورزش کنید، اما برای حفظ سلامتی و استفاده از فواید ورزش در مقابله با بیماری‌ها، روزی نیم ساعت ورزش هم کفایت می‌کند.

 ۵- ورزش به ایجاد رابطه‌ها کمک می‌کند

مطمئناً ورزش کردن به همراه کسی دیگر، همسر، خواهر یا برادر یا یک دوست، در تقویت رابطه‌تان با او بسیار مثمر ثمر خواهد بود. علاوه بر این متخصصان عقیده دارند ورزش اگر به‌صورت جمعی یا دونفره انجام شود، لذت‌بخش تر می‌شود. به همین خاطر برنامه‌ای بریزید که هر شب بعد از شام با همسرتان به پیاده‌روی بروید. با خواهر یا برادرتان یا دوستتان هم برنامه پیاده‌روی بگذارید یا باهم به باشگاه ایروبیک بروید. کسانی که برای ورزش کردن خود یک همراه دارند، نسبت به کسانی که تنهایی ورزش می‌کنند، در ادامه تمرینات خود پایدارتر هستند و بیشتر به اهدافشان دست پیدا می‌کنند.

 ۶- ورزش از بروز بیماری‌ها جلوگیری می‌کند

تحقیقات نشان داده است ورزش می‌تواند بروز بیماری‌های قلبی، سکته، فشارخون بالا، کلسترول بالا، دیابت نوع دو، پوکی استخوان، ورم مفاصل و از دست رفتن حجم عضلانی را کندتر کرده یا از آن جلوگیری کند. ورزش همچنین تحمل پیری را هم آسان‌تر می‌کند. «سدریک بریانت» معتقد است از آنجا که ورزش باعث تقویت عضلات و مفاصل می‌شود، از بسیاری از دردهای دوران میان‌سالی که به خاطر عدم فعالیت فیزیکی ایجاد می‌شود، می‌کاهد. ورزش همچنین باعث تقویت سیستم دفاعی بدن نیز می‌شود و به همین دلیل کمتر به سرماخوردگی یا آنفلوانزا مبتلا خواهید شد. «بریانت» دراین‌باره می‌گوید؛ «هیچ نوع بیماری خاصی وجود ندارد که ورزش کردن روی آن تأثیر مثبت نداشته باشد.»

 ۷- ورزش، سلامت قلبتان را تقویت می‌کند

«بریانت» عقیده دارد ورزش نه تنها با بیماری‌ها مقابله می‌کند بلکه قلبتان را هم تقویت می‌کند و این مسئله باعث می‌شود ورزش کردن یا سایر فعالیت‌های فیزیکی روزانه‌تان، برایتان ساده‌تر شود. او می‌گوید؛ «قلب شما و سیستم قلبی-عروقی تان، با ورزش بسیار کارآمدتر عمل خواهند کرد و قلبتان پلاک‌های کمتری خواهد ساخت. وقتی قلب قدرت بیشتری پیدا کرد، برای ایجاد همان مقدار نیرو، لازم نیست آن‌قدر تند بتپد. فقط پس از چند روز از شروع تمرین‌هایتان، بدن، خود را با این محرک‌های جدید هماهنگ می‌کند و ورزش برایتان ساده تر خواهد شد و خستگی کمتری احساس خواهید کرد. تنفستان نیز حین ورزش بهتر می‌شود.»

 ۸- ورزش باعث می‌شود بیشتر بخورید

عضلات بدن کالری بیشتری نسبت به چربی‌های بدن می‌سوزانند. از این‌رو هر چه عضلات بدنتان بیشتر باشد، میزان سوخت‌وساز بدنتان حین استراحت بیشتر خواهد شد و وقتی هم که ورزش می‌کنید، کالری بیشتری می‌سوزانید. این‌ها به این معناست که وقتی به‌طور منظم ورزش می‌کنید، می‌توانید هرازگاهی از شیرینی‌ها یا شکلات‌هایی که دوست دارید (نه دزدکی) بخورید. وقتی مداوم ورزش کنید با خوردن یک شیرینی ۱۰ قدم به عقب برنمی‌گردید.

 ۹- ورزش کارایی‌تان را بالا می‌برد

بعد از چند هفته ورزش منظم، ممکن است لباستان طور دیگری در تنتان بایستد و احساس کنید شکل ماهیچه‌هایتان متفاوت شده است. ورزش مداوم عضلات و ماهیچه‌هایتان را تقویت می‌کند، انعطاف‌پذیری‌تان را بیشتر می‌کند و کارایی کلی‌تان را هم ارتقا می‌دهد. «بریانت» در این زمینه می‌گوید؛ «عضلاتتان خیلی کارآمدتر می‌شود و استقامتتان بالاتر خواهد رفت. همچنین زمان واکنش و توازن بدنتان هم تقویت خواهد شد.»

 ۱۰- کاهش وزن مهم‌ترین هدف نیست

یکی از مهم‌ترین دلایل ورزش کردن برای خیلی از افراد، کم کردن وزن است، اما مطمئناً این تنها فایده یک برنامه ورزشی نیست. «بریانت» معتقد است کاهش وزن برای آن دسته از افرادی که به‌تازگی تمرین‌های ورزشی خود را شروع کرده‌اند، هدفی درازمدت است و این می‌تواند تا قسمتی ناامیدکننده باشد. مردم معمولاً اگر نتوانند سریع نتیجه بگیرند، قادر به ادامه کار نیستند. ازاین‌رو «بریانت» عقیده دارد مردم علاوه بر کاهش وزن باید بر فوایدی که ورزش می‌تواند برای کارایی‌شان در کارهای روزانه داشته باشد نیز فکر کنند. این هم می‌تواند انگیزه‌ای برای ادامه راهشان باشد. وقتی برنامه ورزشی‌تان را شروع می‌کنید هر هدفی که از کاهش وزن در ذهنتان باشد، نباید بگذارید که تنها هدفتان باشد. سعی کنید برای انرژی بیشتری که به شما می‌دهد، برای اینکه استرستان را کم می‌کند و قوای جسمانی‌تان را تقویت می‌کند به سراغ ورزش بروید. وقتی این اهداف باهم در ذهنتان باشد، خیلی زود ورزش قسمتی از زندگی‌تان خواهد شد.



منبع: forum.p30pedia.com
ویرایش متنی: آی.مانکن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.