۸ توصیه مهم برای ورزش در روزهای گرم

پیشگیری از کمبود آب بدن

در مدت انجام تمرینات ورزشی، قبل و بعدازآن به‌اندازه کافی مایعات بنوشید. مایعات را در حجم کم و به‌دفعات مکرر بنوشید و منتظر احساس تشنگی نشوید. آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد بهترین نوشیدنی است البته نوشابه‌های انرژی‌زا نیز در بعضی موارد می‌تواند استفاده شود اما باید از مایعات خیلی شیرین و کافئین دار پرهیز کرد.

آمادگی تدریجی برای ورزش

حتی در هوای گرم نیز باید ورزش را با نرمش‌های آهسته شروع کرد تا بدن گرم شود. انجام هر فعالیت ورزشی باید با تمریناتی در مدت و شدت تدریجی همراه باشد.

زمان و مکان مناسب ورزش

از ورزش کردن در ساعات گرم بین ساعت ۱۲ تا ۱۵ که خورشید کاملاً می‌تابد پرهیز نمایید. ورزش در صبح زود و در روزهای پایان هفته ارجحت دارد.
درهرصورت فضایی در سایه را انتخاب نمایید. کلاه، عینک و کرم ضد آفتاب از ملزومات ورزش در تابستان است حتی اگر هوا ابری باشد.


شناخت علائم خطر


– حالت تهوع
– سردرد
– گرفتگی عضلات
– اختلالات رفتاری مانند حرکات غیرمعمول
– افزایش ریتم تنفس

این علائم ممکن است نشان‌دهنده کمبود آب بدن، گرمازدگی و حتی ایست قلبی باشد. در این صورت فرد را به سایه و حتی‌الامکان هوای آزاد ببرید، او را بخوابانید و پاهایش را در سطح بلندتری بگذارید و جرعه‌جرعه به او مایعات بنوشانید.

مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های نمک‌دار

تعریق باعث تشدید کمبود آب بدن می‌شود. نوشیدنی‌هایی مانند آب سبزی‌ها، دم‌نوش‌ها و… به خاطر دارا بودن نمک به حفظ آب بدن کمک می‌کند.
نوشابه‌های انرژی‌زا به خاطر دارا بودن سدیم از این نظر مفید هستند. از طرفی، نمک جریان خون را بهبود می‌بخشد که عامل مثبتی برای مقابله با گرفتگی عضلات محسوب می‌شود.

پوشیدن لباس‌های دفع‌کننده گرما

از پوشیدن لباس‌های چسب با رنگ‌های تیره که گرما را نگه می‌دارند و اجناسی که مانع تنفس راحت می‌شوند اجتناب نمایید. لباس‌هایی نرم و گشاد با رنگ‌های روشن و به‌خصوص جنس کتان را انتخاب کنید.

کفش مناسب همراه با جوراب

کفشی مناسب باحالت پاها نوع فعالیت ورزشی انتخاب کنید. همچنین جوراب‌های نخی بپوشید تا عرق پاها جذب شود. در صورت نیاز از کفی‌های ضد عرق نیز استفاده کنید. پودر تالک ماده خوبی برای کاهش عرق پا محسوب می‌شود.

احتیاط هنگام شنا

اگر قصد شنا دارید ابتدا بینی را خیس کنید و سپس به‌تدریج وارد آب شوید. هنگام شنا در استخرهای روباز حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا دچار سوختگی خورشید نشوید. عینک آفتابی مناسب برای شنا نیز حتماً همراه داشته باشید. نوشیدن آب را هنگام شنا فراموش نکنید زیرا بدن حتی در آب نیز عرق می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید