آیا می‌دانید استرس چه بلایی بر سر پوستتان می‌آورد؟

استرس-و-پوست

استرس به یک فشار روانی و احساسی بیش‌ازاندازه گفته می‌شود. بدن‌ در یک‌ موقعیت‌ استرس‌زا با افزایش‌ تولید هورمون‌های‌ خاصی‌ ،واکنش نشان می‌دهد که‌ موجب‌ تغییراتی‌ در ضربان‌ قلب‌،فشارخون،متابولیسم‌ و … می‌گردد. اما علاوه بر این،استرس بر پوست نیز تأثیر منفی می‌گذارد. در ادامه با آی.مانکن همراه باشید.


علائم استرس چیست؟

اسپاسم(گرفتگی)عضلانی‌، سردرد، درد قفسه‌ سینه، ناراحتی‌ معده‌،اسهال‌ یا یبوست‌، افزایش‌ ضربان‌ قلب، خستگی، تعریق‌ شدید، بثورات‌، تنفس‌ سریع‌، تحریک‌پذیری‌، ضعف‌، احساس‌ خستگی‌، گیجی‌، عصبانیت‌، اعتمادبه‌نفس‌ پایین‌، افسردگی، بی‌تفاوتی‌،تحریک‌پذیری‌، اشکال‌ در تمرکز،احساس‌ گناهکاری‌، نگرانی‌، بی‌قراری‌، افزایش‌ مصرف‌ سیگار، اختلالات‌ خواب، پرخوری‌،کاهش‌ حافظه‌ و گیجی از علائم شایع این موضوع هستند.

عوارض استرس:

استرس درصورتی‌که مزمن باشد موجب مشکلات جسمی فراوانی برای فرد می‌شود.این عوارض گاهی آن‌قدر شدید می‌شود که ممکن است زندگی عادی فرد را مختل کند.بعضی از عوارض استرس عبارت‌اند از؛ آسم‌ ،سرطان‌، سرماخوردگی‌های مکرر، دیابت،اختلالات‌ غدد درون‌ریز، خستگی‌، کمردرد، مشکلات‌ گوارشی‌، اختلالات‌ پوستی‌، بیماری‌ قلبی‌، فشارخون‌ بالا، بی‌خوابی‌ و دردهای‌ عضلانی‌

 

احتمالا تمایل به مطالعه این مطلب نیز دارید:

با مصرف چه مواد غذایی استرس خود را کاهش دهیم؟

 

تأثیر استرس بر پوست:

استرس می‌تواند باعث بدتر شدن مشکلات و ناراحتی‌های پوستی شود. برای مثال، استرس پسوریازیس، آکنه‌ی روزاسه (آکنه دوران بزرگ‌سالی با علائمی مانند التهاب و قرمزی مزمن پوست صورت که معمولاً روی گونه‌ها، بینی و پیشانی به وجود می‌آید) و اگزما را بدتر می‌کند. استرس همچنین باعث شعله‌ور شدن تب‌خال‌ها می‌گردد.
کم‌خوابی و استرس موجب ترشح هورمون کورتیزول می‌شوند. هورمون کورتیزول باعث افزایش قند خون و درنتیجه افزایش وزن و بروز مشکلات قلبی می‌شود.
تحقیقات دانشمندان ارتباط بین تولید کورتیزول با استرس و کم‌خوابی و اثرات آن‌ها را روی پوست را اثبات کرده است و نشان می دهد که این موضوع می‌تواند موجب آسیب پوست شود، برخی از این آسیب‌ها عبارت‌اند از:

– سیاهی دور چشم
– پیدایش چین‌وچروک پوست
– افزایش جوش‌های صورت و بدن
– خشکی، التهاب و تحریک‌پذیری پوست
– افزایش ریزش مو
– سفید شدن زودتر از موعد موها
– افزایش خطر ابتلا به پسوریازیس(صدف)
– تسریع فرآیند پیری و رنگ پریدگی پوست
– افزایش خطر طاسی سکه ای
– پوسته پوسته شدن مکرر پوست دور ناخن
– لکه های پوستی خارش دار
– تشدید درماتیت سبورئیک
– کم‌پشت شدن موهای ابرو و مژه

– استرس می تواند باعث توقف رشد مو و ریزش مو شود. در صورتی که حملات استرس تخفیف یابد، این ریزش مو طی مدت ۶ تا ۹ ماه برطرف خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید