دلایل افزایش موهای سفید و راه‌هایی برای کاهش آن

موهای-سفید
منبع: stylecraze.com | ترجمه: سیده سحر حسینی | 1 بهمن ماه ۹۴ | زمان مطالعه: 2 و نیم دقیقه

با دیدن اولین تار موهای سفید، احساس بدی به انسان می‌دهد. با افزایش سن، موها دستخوش تغییراتی می‌شوند یکی از این تغییرات کاهش رنگ‌دانه‌های مو است. هنگامی‌که یک کاهش قابل‌توجه در رنگ‌دانه‌های مو به وجود آید،موها خاکستری می‌شوند و هنگامی‌که مطلقاً هیچ رنگ‌دانه‌ای در مو باقی نماند، رنگ موسفید می‌شود. در ادامه با مانکن همراه باشید.

چه عواملی باعث سفید شدن موها می‌شوند؟

رشد مو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های قدیمی که توسط فولیکول‌های مو تحت‌فشار قرار دارند با توجه به تولید سلول‌های جدید،ریزش می‌کنند.فرایند رویش یک تار مو در سه مرحله رخ می‌دهد – رشد(آناژن)،ترک (کاتاژن) و استراحت (تلوژن). در طول دوره استراحت،موها به پایان طول عمر خود می‌رسند و می‌افتند و یک‌رشته جدید در محل آن رشد می‌کند. هنگامی‌که مو رشد می‌کند رنگ‌دانه به آن تزریق می‌شود. با افزایش سن، میزان رنگ‌دانه‌هایی که به هر رشته از مو تزریق می‌شوند کاهش می‌یابد، به همین دلیل است که موها به رنگ خاکستری و درنهایت سفید،درمی‌آیند.چند عامل برای سفید شدن موها وجود دارد.برخلاف باور عموم،سفید شدن مو نتیجه استرس نیست. حداقل،رابطه‌ای مستقیم بین این دو وجود ندارد.

– ژنتیک

این عامل مهم‌ترین نقش را در تعیین زمان سفید شدن موها و از دست دادن رنگ‌دانه آن‌ها به عهده دارد. برای برخی افراد این موضوع می‌تواند قبل از ۲۰ سالگی رخ دهد درحالی‌که برای دیگران، دیدن اولین رشته سفیدمو بسیار دیرتر اتفاق می‌افتد.

– هورمون‌ها

هورمون‌ها نیز به‌نوبه خود تأثیر بسیار زیادی بر رنگ مو دارند. عدم تعادل هورمون‌ها می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

– شرایط پزشکی

بیماری‌های زمینه‌ای خاص می‌تواند از دست دادن رنگ‌دانه در موهای شمارا آغاز کند. این عوامل عبارت‌اند از: کمبود ویتامین B12، مشکلات غدد تیروئید و هیپوفیز.

– عوامل بیرونی

تغییرات در رنگ مو می‌تواند با توجه به عوامل خارجی مانند آب‌وهوا،آلودگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص اتفاق افتد زیرا این عوامل موجب سرعت بخشیدن به روند پیری می‌شوند.

راه‌هایی برای کاهش موهای سفید

– افزایش مصرف ویتامین B12

Increase Intake Of Vitamin B12
موهای شما به دلیل کمبود ویتامین B12،رنگ خود را از دست می‌دهند اما خوشبختانه این موضوع قابل‌برگشت است.مصرف مقادیر کافی از ویتامین B12 می‌تواند رنگ‌دانه‌های موی شمارا حفظ کرده و از سفید شدن آن جلوگیری می‌کند.کمبود ویتامین B12 باعث یک بیماری مهلک به نام کم‌خونی(آنمی) می‌شود،یکی از نشانه‌های این بیماری از دست دادن رنگ‌دانه‌های مو است.این وضعیت با مصرف مقادیر کافی از این ویتامین معکوس می‌گردد.

– نگه‌داشتن تیروئید در سطح طبیعی

غده تیروئید بر روی تمام عملکردهای حیاتی بدن شما تأثیر دارد. کم‌کاری غده تیروئید، می‌تواند به سفیدی زودرس موها منجر شود.با کنترل سطح تیروئید خود می‌توانید از تغییرات رنگ‌دانه در موهای خود جلوگیری نمایید.

– ترک سیگار

Quit Smoking
شیوه زندگی تا حد زیادی بر سلامت و رنگ موها، تأثیرگذار است.سیگار کشیدن دارای اثرات سوء بر بدن بوده و می‌تواند به سفید شدن موها کمک کند.

– افزایش مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها

رژیم غذایی شما به جلوگیری از رویش موهای سفید کمک می‌کند. مطمئن شوید که شما به‌اندازه کافی مواد غذایی غنی از آنتی‌اکسیدان مصرف می‌کنید.آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در مبارزه با موهای سفید کمک کنند.انواع توت‌ها،انگور،سبزی‌ها برگ سبز و چای سبز حاوی مقادیر زیادی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید