۹ میوه‌ای که باعث نفخ می‌شوند!

میوه-نفخ-اور

خانم‌های عزیز مشکل از شما نیست؛ از میوه‌هایی است که خورده‌اید. میوه‌ها منبع غنی ویتامین و مواد مغذی موردنیاز بدن هستند؛ اما برخی از میوه‌های قندی (میوه‌های شیرین) به دلیل اینکه حاوی فروکتوز (قند طبیعی) و سوربیتول (نوعی الکل قندی) هستند باعث ایجاد نفخ و باد کردن شکم می‌شوند. به همین دلیل شما حس می‌کنید که چاق شده‌اید. علاوه بر این میوه‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. فیبر در درازمدت به شما کمک می‌کند که دستگاه گوارشتان بهتر عمل کرده و شکمی صاف داشته باشید اما دیرهضم است و باعث ایجاد گاز در معده می‌شود.

با خواندن این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد که بدانید چرا این میوه‌های خوشمزه و اشتها برانگیز باعث نفخ شده و بدون حذف آن‌ها از رژیم غذایی‌تان، مشکل نفخی که پس از خوردنشان دچار می‌شوید را برطرف کنید.

سیب

سیب حاوی آنتی‌اکسیدان فراوانی است؛ میزان آنتی‌اکسیدان موجود در سیب‌های سبزرنگ بیشتر از آنتی‌اکسیدان موجود در توت‌فرنگی است. اما سیب حاوی مقادیر زیادی فروکتوز (قند طبیعی میوه) است که همین عامل باعث می‌شود برخی از افراد آن را دیرهضم کنند. وقتی سیب می‌خورید و شکمتان بادکرده و شروع به سروصدا می‌کند؛ در این زمان روده‌تان در حال شکستن این قندهای طبیعی و هضم آن است. برای برطرف کردن این مشکل به‌جای خوردن یک سیب کامل در یک وعده، آن را به وعده‌های کوچک‌تر تقسیم کرده مثلاً نیمی از سیب را در یک وعده بخورید و آن را آهسته بجویید. در این حالت فروکتوز کمتری وارد بدنتان می‌شود و در فاصله آهسته جویدن سیب، به بدنتان اجازه می‌دهید فرصت بیشتری برای هضم و شکستن این قندها داشته باشد.

گلابی

گلابی در یک رژیم غذایی سالم ضروری است؛ زیرا حاوی نوعی فیبر محلول بنام پوتین است که باعث می‌شود سطح کلسترول خون شمارا پایین نگه دارد. علاوه بر این گلابی حاوی سوربیتول (نوعی الکل قندی) است، ماده‌ای که در آدامس‌ها نیز وجود دارد. مقادیر اندک سوربیتول برای حرکت دستگاه گوارش مفید است اما برای برخی از مردم مصرف مقادیر کم آن نیز باعث نفخ شدید می‌شود. چون سوربیتل آهسته‌تر از انواع دیگر قند، جذب روده کوچک می‌شود پس آنزیم‌های موجود در روده بزرگ می‌توانند گاز را منتقل کرده و باعث ایجاد گرفتگی عضلات روده و نفخ در برخی از افراد شوند. متأسفانه هیچ راهی به‌جز نخوردن این ماده غذایی برای رفع نفخ وجود ندارد. بااین‌حال شما می‌توانید با ورزش کردن حرکت روده‌های خود را بهبود بخشیده و نفخ را کاهش دهید.

گیلاس، انبه، انگور و آناناس

بین ماکسی هم هست که از تف کردن هسته گیلاس خوشش نیاید؟ همه ما این کار را یواشکی انجام می‌دهیم. اما گیلاس فقط باعث سرگرمی نیست؛ همان‌طور که حدس می‌زنید گیلاس حاوی مقادیر زیادی شکر، نیز هست. گیلاس، انگور، آناناس و انبه حاوی مقادیر زیادی قند طبیعی هستند که به‌طور کامل در روده کوچک جذب نمی‌شوند بنابراین در روده بزرگ انباشته‌شده و همین عامل باعث می‌شود شکمتان مانند بادکنک بادکند. بهترین راه برای هضم این مواد خوراکی آهسته و کامل جویدنشان است. خوردن یک فنجان از این میوه‌ها در روز کمک می‌کند که مثل بادکنک پف نکنید.

برگه زردآلو (زردآلو خشک)، کشمش، آلو

میوه‌های خشک‌شده (برگه) را می‌توانید همه‌جا حتی در حمام هم بخورید اما همان‌طور که می‌دانید، این خوراکی‌ها ملین هستند. این میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی فیبر و قند طبیعی هستند؛ دو ماده غذایی موردعلاقه باکتری‌های روده بزرگ هستند. فعالیت باکتری‌های روده بزرگ باعث می‌شود که فیبر و قند در روده تخمیر شده و باعث تولید گاز شوند. درواقع شکمتان جوری بادکند که انگار در چهارمین ماه بارداری هستید. برای رفع این مشکل، این مواد غذایی را همراه با آب فراوان بخورید تا به حرکت روده کمک کند و نفخ را از بین ببرد.

اگر حس می‌کنید هر بار پس از خوردن این میوه‌ها معده‌تان با هوای گرم پرشده است بهتر است از یک مکمل پروبیوتیک غذایی برای بهبود باکتری‌های روده‌تان استفاده کنید.


منبع: tosiye.ir / ویرایش متنی: مانکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید