چگونه آشپرخانه‌ای سالم داشته باشیم؟

آشپزخانه-سالم

ساعت ۵ عصر خسته و بی حوصله به خانه باز خواهید گشت. سری به قفسه‌های و کمد آشپزخانه‌تان می‌زنید. مقداری چیپس پفک و کیک‌های کرم دار خواهید یافت. وسوسه انگیز است نه؟! چه کسی می‌تواند در این حالت خود را کنترل کند! پس بهتر است در محتوای قفسه خود تجدید نظر کنید. سالم خوردن باید از داخل خانه آغاز شود و مطمئنا قفسه‌های خانه‌تان سهم عمده‌ای در این اساس خواهد داشت. حتی در نظر داشته باشید که در حین آشپزی تا مواد اولیه سالم‌تری در خانه موجود باشد شما به سمت سلامت بیشتر سوق داده می‌شوید. چند نمونه از مواد سالم که حتماً باید در خانه‌تان باشد:


 

لوبیا

سرشار از فیبر و پروتئین استو می‌توان آن را به عنوان سس در غذاهای پخته استفاده نمود.

مقداری لوبیا به همراه یک قسمت بروکلی وعده‌ی غذایی کاملی است.

گوجه فرنگی

سرشار از ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن، گوجه فرنگی باید یک جزء اصلی در هر خانه باشد. شما می‌توانیدگوجه فرنگی را به پاستا، سوپ‌ها، خورش‌ها، سالسا و یا حتی در مرغ اضافه کنید و حتی خوردن گوجه فرنگی همراه با نمک و آب‌لیمو می‌تواند میان وعده‌ی دلپذیری باشد!

غلات سبوس دار

کربوهیدرات‌های پیچیده، مانند برنج، بلغور، نان گندم کامل، ذرت بو داده و کوینولا، دارای فیبر، ویتامین‌های گروه B و منیزیم هستند و برخی از پروتئین‌های کامل را نیز دارند. همچنین به دلیل سرعت پایین هضم در آنها انرژی به مدت بیشتری در بدن شما خواهد ماند. سعی کنید از این غلات در سالاد و سوپ خود حتماً استفاده کنید.

روغن زیتون و سرکه‌ها طعم دار

روغن زیتون است سرشار از چربی‌های “سالم” و عطر و طعم دار است. از آن می توانید به عنوان روغن سرخ کردنی و چاشنی استفاده کنید. از سرکه‌ها نیز می توانید  به جای سس‌های مضر استفاده کنید.

گیاهان داروئی و ادویه جات ترشی جات

شاخ و برگ گیاهان خشک و ادویه جات و ترشی‌ها یک راه آسان برای افزایش طعم بدون چربی اضافه شده و یا کالری هستند. شما می‌خواهید مطمئن شوید که حداقل یکی از آینها را در خانه دارید: فلفل سیاه، سیر، زنجبیل زمین، برگ سرخ مایل به قرمز، دارچین زمینی، پونه، فلفل قرمز خرد شده، رز ماری، پودر فلفل و آویشن.

تن ماهی

تن ماهی دارای پروتئین بالا، امگا-۳ با  اسیدهای چرب است و می‌توان آن را به هر چیزی اضافه کرد. و جایگزین اغلب گوشت‌ها نمود. سالاد تن ماهی را حتماً امتحان کنید.

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی بالاترین ارزش بیولوژیکی پروتئینی و در کل فوق‌العاده است. تخم مرغ را می‌توان به صورت کاملاً پخته، عسلی و یا نیمرو مصرف نمود.

ماست

ماست منبع خوبی از پروتئین است و می‌توان به جای سس از آن در سالادهای خود استفاده کنید و برای صبحانه غذایی مقوی به شمار می‌آید.

سبزیجات منجمد

در فریز خود سبزیجات منجمد نگه داری کنید که در صورت تمایل بتوانید غذاهای با سبزیجات رو زودتر آماده کنید البته به خاطر داشته باشید که بعضی از انواع میوه را می‌توانید به صورت یخ زده نگه داری کنید.

و در نهایت، شما می‌توانید خیلی راحت به الگوی سالم خوری دست پیدا کنید! با خرید های سالم و داشتن قفسه‌ایی پر از مواد مغذی و بدون ضرر.


 

ترجمه شده از : fitday.com

ترجمه: مهشید خاتونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید