تاثیر رنگ بر اشتها و عادات غذایی شما

رنگ-غذا

دانشمندان هم نظرند که رنگ، بر جذاب یا غیر جذاب بودن یک ماده غذایی برای شما تأثیر قابل توجهی دارد. فقط دیدن یک ماده غذایی، باعث انواع واکنش در بدن شما می‌شود. نورون ها در بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس که اشتها را تنظیم می‌کند، شروع به شلیک کردن می‌کنند. صرفا دیدن یک ماده غذایی باعث می‌شود که غدد موجود در دهان شما، شروع به افزایش تولید بزاق کنند تا برای غذا خوردن آماده شوید.


 

قرمز

نتایج یک مطالعه‌ی جدید که به تازگی در مجله علمی “اشتها” منتشر شد، دریافت هنگامیکه غذای افراد در بشقاب قرمز سرو شود، آن‌ها غذای کمتری می‌خورند. شاید دلیل آنکه افراد در بشقاب قرمز غذای کمتری می‌خورند، این باشد که رنگ قرمز اغلب اوقات با خطر، هشدار یا توقف (علائم توقف به ذهن می آید) مربوط است. با این‌حال بیشتر مطالعات دیگر، عکس نتیجه بالا را به دست آورده‌اند و نشان داده اند که قرمز در واقع یک رنگ تحریک کننده اشتها است.در واقع، مواد غذایی قرمز رنگ از نظر مردم به طور کلی جذاب‌تر از بقیه غذاها هستند. رنگ قرمز، آن‌قدر اشتهای شما راتحریک می‌کند که اغلب در آرم رستوران‌ها، منوها، رومیزی‌ها و دستمال سفره‌ها بکار می‌رود.

 

زرد

معلوم شده که رنگ زرد، اشتهای شما را افزایش می‌دهد زیرا زرد با شادی مرتبط است. هنگامیکه رنگ زرد می‌بینید، در واقع مغز شما سروتونین (هورمون احساس خوب) بیشتری ترشح می‌کند. به همین دلیل ممکن است متوجه شده باشید که بسیاری از رستوران‌ها در روی میزشان، گل‌های زرد رنگ قرار می‌دهند زیرا رنگ زرد باعث می‌شود که احساس خوش بینی کنید و هر چه احساس خوش بینی بیشتری داشته باشید، به احتمال بیشتری در وعده غذایی‌تان ریخت و پاش می‌کنید. مواد غذایی که نارنجی رنگ هستند نیز مانند رنگ زرد، اغلب باعث احساس گرمی و راحتی می‌شوند.

 

سبز

مردم معمولا فکر می کنند که تمام غذاهای سبز رنگ،سالم هستند ــ صرفنظراز اینکه آیا آن ماده غذایی بخودی خود واقعا مغذی است یا نه .این عادت ممکن است به عادات غذایی اجداد ما برگردد.مواد غذایی سبز،اغلب بعنوان غذاهای مطمئن و بی خطر در نظر گرفته می شدند و به احتمال زیاد،سمی و کشنده نبودند.

 

سفید

غذاهای سفید اغلب با مصرف بیش از حد در ارتباط هستند، مخصوصا هنگامیکه به عنوان میان وعده مصرف شوند. شما معمولا فراموش می‌کنید که غذاهای سفید، کالری دارند و این مسئله منجر به غذاخوردن ناآگاهانه می‌شوند. غذاهای سفید و غذاهایی که از بشقاب‌های سفید خورده می‌شوند، کمتر شما را سیر می‌کنند. پس به آن چیپس‌های سفید سیب زمینی دست نزنید.

 

رنگ‌هایی برای سرکوب اشتهای شما

آیا رنگ‌های خاصی وجود دارند که اشتهای شما را تحت کنترل نگه دارند و به کاهش مقدار غذایی که می‌خورید کمک کنند؟ تحقیقات نشان می‌دهند که رنگ آبی، اشتهای شما را سرکوب می‌کند، چون به غیر از زغال اخته، انگور فرنگی، بادمجان و شاید سیب زمینی بنفش مایل به آبی، مواد غذایی زیادی وجود ندارند که به طور طبیعی رنگ آبی داشته باشند.

مدت‌ها پیش، زمانی که اجداد شما در جستجوی منابع غذا بودند، آبی، سیاه و بنفش نشان دهنده آن بود که ماده غذایی، سمی است و این امکان وجود دارد که رفتار اجتناب از آن رنگ‌ها در مواد غذایی، هنوز هم در شما وجود داشته باشد. تحقیقات دریافته‌اند هنگامیکه مواد غذایی آبی رنگ شده بودند، از نظر مردم جذابیت کمتری داشتند حتی اگر طعم آن‌ها خوب می‌بود. حتی پیشنهاد می‌شود که شما یک چراغ آبی در یخچال‌تان قرار دهید تا شما را از برداشتن مواد غذایی بیشتر، منصرف کند.

صورتی اشتهای شما را تحریک نمی‌کند ،زیرا تا حدودی یک رنگ غیر طبیعی است و اغلب، افراد را به یاد گوشت خام یا نگهدارنده‌های مصنوعی می‌اندازد.

خاکستری رنگ دیگری است که از نظر مردم، اشتها آور نیست. آخرین باری که شما یک ماده غذایی خاکستری رنگ دیدید و فکر کردید “وای، خوشمزه بنظر می‌رسد!”، چه زمانی بود؟ گمان می‌رود که مواد غذایی قهوه‌ای نیز اشتهای شما را کاهش می‌دهند زیرا قهوه‌ای می‌تواند با مواد غذایی سوخته یا بیش از حد سرخ شده، مرتبط باشد.

منبع: fitnessmagazine.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید