از عوارض کم آبی بدن آگاه شوید

کم-آبی-بدن

کم آبی بدن فقط از دست دادن آب بدن نیست. کم آبی به همراه آب، منجر به کاهش چندین ماده معدنی ضروری می‌شود که در دسته بندی الکترولیت‌ها قرار می‌گیرند. در نتیجه‌ی کم آبی، مقدار آب بدن آنقدر کم می‌شود که فعالیت‌های حیاتی درون بدن نمی‌توانند انجام شوند. بنابراین بدن به تدریج به حالت بی حالی، کاهش انرژی و کاهش قدرت می‌رود.


اگر به بدن به موقع آب رسانده نشود، حتی می‌تواند منجر به مرگ گردد. برای جلوگیری از کم آبی بدن، راه حل طبیعی نوشیدن مقدار زیادی آب است. به خصوص در طول تابستان و هنگام ورزش کردن که به از دست دادن مقدار بیش از اندازه آب به علت تعریق منجر می‌شود، برای پر کردن مجدد مایعات بدن باید مقادیر زیاد آب مصرف شود.

همچنین باید بدانید که به غیر از آب، هیچ نوع مایع دیگری به جز آبمیوه، کمک زیادی به مقابله با کم آبی نخواهد کرد. برای به دست آوردن جزئیات بیشتر، حقایق کم آبی که در زیر آورده شده است را بخوانید:

-از دست دادن بیش از اندازه مایعات بدن، به عنوان کم آبی تعریف می‌شود. بدن به طور متوسط حدود دو و نیم لیتر آب بدن را درهر روز از طریق تنفس، تعریق و ادرار کردن از دست می‌دهد. هرگونه فعالیت شدید، استرس جسمی و روحی منجر به از دست دادن مایعات بیشتر می‌شود.-افرادی که دارای اضافه وزن هستند در مقایسه با شخصی که وزن نرمال دارد، برای جلوگیری از کم آبی بدن به نوشیدن آب بیشتری نیاز دارند. در حالیکه فردی با وزن نرمال لازم است ۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز بنوشد، افرادی که چاق هستند باید به ازای هر ۱۱ کیلوگرم وزن اضافه، ۱ لیوان آب بیشتر بنوشند.

-آبی بدن می تواند با از دست دادن تنها ۲ تا ۵ درصد از مایعات بدن به وجود بیاید. این مسئله، منجر به کم آبی خفیف می‌شود. از دست دادن ۶ تا ۱۰ درصد از مایعات بدن، منجر به کم آبی متوسط و از دست دادن ۱۱ درصد یا بیشتر از مایعات بدن به عنوان کم آبی شدید طبقه بندی می‌شود.-

-کم آبی ناشی از ۳ درصد از دست دادن مایعات می‌تواند باعث کاهش قدرت بدن تا ده درصد و کاهش سرعت تا هشت درصد شود. بنابراین بسیار ضروری است که به طور مدام آب بنوشید، حتی وقتی تشنه نیستید.

-بیش از ۱۵ درصد کم آبی می‌تواند منجر به مرگ شود.

-کم آبی خفیف می‌تواند با علائمی مانند تشنگی، ضعف، خستگی، ادرار تیره، حجم کم ادرار، خشکی دهان، سرگیجه و سردرد تشخیص داده شود. علائم کم آبی متوسط و شدی عبارتند از خروجی ادرار صفر(نداشتن ادرار)، غش، بی حالی شدید و چشم‌های فرورفته.

-گفته می‌شود که محافظت از بدن در برابرکم آبی با نوشیدن مقدار زیادی آب، احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان را کاهش می‌دهد. همچنین نوشیدن حداقل ۵ لیوان آب، احتمال ابتلا به سرطان سینه را تا ۷۹ درصد، سرطان مثانه را کمتر از ۵۰ درصد و سرطان روده‌ی بزرگ را تا ۴۵ درصد کاهش می‌دهد. همچنین گفته می‌شود که هیدراته ماندن، درد پشت و مفاصل را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

-کم آب شدن بدن می‌تواند فشار زیادی بر روی کبد و کلیه‌ها برای خارج کردن سموم و سایر مواد زائد از بدن وارد کند. از این رو در هنگام کم آبی بدن، احتمال آسیب کلیه و کبد بیشتر است.

-نوشیدنی‌های الکلی و کافیئن‌دار و نوشابه‌ها نمی‎توانند کم آبی بدن را برطرف سازند. این نوشیدنی‌ها در واقع می‌توانند باعث آسیب بیشتر شوند زیرا تشنگی را افزایش می‌دهند.

حالا که شما تمام حقایق را در مورد کم آب شدن بدن می‌دانید، مستقیما به آشپزخانه یا سر یخچال‌تان بروید و یک لیوان آب بنوشید تا قربانی کم آبی نشوید.

منبع: fitnessmagazine.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید