چه غذاهایی موجب تقویت دندان ها و لثه می‌شود؟

دندان‌ ها و لثه بخشی از کل بدن بوده و مانند هر بخش دیگری برای عملکرد درست، نیاز به تغذیه مناسب دارد. برای قسمت های مختلف بدن، مواد مغذی خاصی، مفید هستند پس لازم است بدانیم که مهم ترین عناصر برای سلامت دندان و لثه، چه غذاهایی هستند؟ در ادامه با آی.مانکن همراه باشید.


 

مواد غذایی مفید برای سلامت دندان و لثه

– پنیر

آیا شما پنیر دوست دارید؟ همانطور که می دانید پنیر، غنی از کلسیم است. علاوه بر این، پنیر باعث کاهش سطح اسید در دهان می‌شود که یکی از عوامل پوسیدگی دندان‌هاست. جویدن یک تکه پنیر، موجب افزایش تولید بزاق و شستشوی برخی از باکتری‌های مضر دهان می‌شود. مصرف تنقلات مضر مانند کراکر، چیپس و… را با جویدن یک تکه پنیر سفت، جایگزین کنید.

– شیر

بعد از آب، شیر بهترین نوشیدنی برای پروتئین از دندان‌ها، به شمار می آید. شیر غنی از کلسیم و دیگر عناصر مهم مغذی است. شیر نیز، سطح اسید دهان را کاهش داده و با پوسیدگی دندان، مبارزه می‌کند.

– آب

بهترین و قویترین محافظ دندان و لثه، آب است! آب موجب شستن ذرات باقی‌مانده غذا شده و سطح تولید بزاق را، بالا نگه می دارد. بزاق، بهترین دفاع دهان در برابر پوسیدگی دندان محسوب می‌شود زیرا حاوی پروتئین و مواد معدنی است که به‌طور طبیعی با پلاکها مبارزه کرده و محیط دهان را مرطوب و تمیز نگه می دارد.

– سبزیجات برگ دار (اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ)

سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از کلسیم، اسید فولیک، مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند که دندانها و لثه ها را سالم، نگه می دارند.

– ماهی (ماهی های چرب، ماهی قزل آلا، ماهی تن)

ماهی ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مهم مانند ویتامین D هستند و غذایی فوق العاده مفید برای دندان‌هاست.

– گوشت قرمز

گوشت بزرگترین منبع تغذیه، برای بهداشت دهان و دندان شما است. گوشت قرمز و حتی اعضای داخلی آن مانند جگر، قلوه و… سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مهم، برای بهبود سلامتی دهان است.

– آجیل

آجیل سرشار از مواد مغذی و مفید برای سلامت دندان و لثه است. انواع آجیل منابع غنی از عناصر مهمی مانند کلسیم و فسفر هستند به ویژه بادام درختی و بادام هندی که برای مبارزه با باکتری‌ها که منجر به پوسیدگی دندان می باشد، بسیار سودمند هستند.

– آدامس

جویدن آدامس بدون شکر، برای سلامت دهان و دندان، ضروری است. جویدن آدامس موجب افزایش تولید بزاق شده، باکتری‌ها و ذرات باقی‌مانده مواد غذایی را از دهان، دور می‌کند.

– پرتقال

میوه‌های خانواده مرکبات واقعاً اسیدی هستند و به همین دلیل برای دندان‌ها، مضر می‌باشند اما پرتقال کمترین میزان اسیدیته را در میان مرکبات داشته و درعین‌حال فواید زیادی برای سلامتی دندان دارد.

– توت‌فرنگی

اگر شما می‌خواهید سلامت دندان‌های خود را تضمین کنید، توت‌فرنگی بهترین گزینه است! این میوه قرمز و خوشمزه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و همچنین اسید مالیک است که به‌طور طبیعی موجب سفید کردن دندان‌ها، می‌شود.

– هویج

هویج خوشمزه و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مفید برای سلامت دندان و لثه‌هاست.

– سیب

سیب میوه‌ای مفید است و مصرف آن، شمارا از دندان‌پزشک بی‌نیاز می‌کند. این میوه نیز سرشار از

مواد مغذی مهم و ویتامین‌های گوناگون است.

منبع: nano-b.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.