ورزش کنید تا همیشه جوان بمانید

تمرینات-ورزش

تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش به هر میزان و هر نحوی که باشد، می‌تواند تأثیر بسیار مفیدی بر سلامتی همه افراد در سنین مختلف داشته باشد. به طور کلی این را همواره به یاد داشته باشید که هرچه بیشتر ورزش کنید از فواید آن بیشتر بهره‌مند می‌شوید. انجمن علمی بین‌المللی طی مطالعاتی اعلام کرده است که هر فرد به طور معمول در طول روز نیاز به یک ساعت فعالیت فیزیکی دارد.

شاید این مدت زمان برای بیشتر افراد که تا به حال هیچ تحرکی نداشته‌اند زیاد به نظر برسد اما فراموش نکنید که می‌توانید این یک ساعت را به بخش‌های کوچک‌تری مانند پیاده‌روی، کاشتن گل و گیاه و حتی کار منزل که در طول روز هم انجام می‌دهید، تقسیم کنید. فعالیت فیزیکی یکی از عوامل مهم برای افزایش یا کاهش وزن به شمار می‌آید. فعالیت و ورزش روزانه، علاوه بر کنترل وزن، برای داشتن عمری طولانی‌تر و سالم‌تر هم مفید است.

ورزش و اثرات آن در جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف:

۱- بیماری‌های قلبی

فعالیت روزانه و منظم، ماهیچه‌های قلب شما را قوی می‌کند، فشار خون را کاهش، کلسترول مفید خون را افزایش و کلسترول بد موجود در بدن را کاهش می‌دهد، باعث جریان یافتن منظم خون در رگ‌ها می‌شود و در نتیجه به عملکرد صحیح قلب کمک فراوانی می‌کند. تمامی این فواید خطر ابتلا به سکته‌های قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

طبق نظریه محققان، میزان و زمان فعالیت های فیزیکی بسیار مهم‌تر از شدت آن‌هاست. تحقیقات نشان داده‌اند که هر نوع ورزشی و به هر میزانی به مراتب بهتر و مفیدتر از هرگز ورزش نکردن است.

۲- سکته مغزی

محققان در یک تحقیق گسترده و پس از بررسی‌های فراوان دریافتند که فعالیت های روزانه می‌توانند خطر ابتلا به سکته‌های مغزی و درنتیجه مرگ را تا حد زیادی پایین بیاورند. افرادی که فعالیت های روزانه و ورزش را جدی نمی‌گیرند نسبت به افرادی که یک برنامه منظم برای فعالیت های خود دارند تا ۲۰ درصد بیشتر به سکته‌های مغزی دچار می‌شوند.

۳- دیابت نوع دو

این بیماری با سرعت چشمگیری در حال رشد است و در حال حاضر بیشتر افراد از آن رنج می‌برند. ورزش و فعالیت های فیزیکی می‌تواند با ایجاد یک رابطه مناسب بین وزن و حالت طبیعی بدن، قند خون را تا حد زیادی کنترل کند. کاهش وزن، می‌تواند حساسیت انسولین موجود در بدن را به میزان قابل توجهی بالا ببرد و در نتیجه با کنترل قند و چربی خون و کاهش فشار خون نقش بسیار مهمی در سلامتی افراد دیابتی ایفا کند.

طی مطالعاتی که توسط دانشمندان انجام شد، روزی یک ساعت پیاده‌روی کوتاه و سبک نیز می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را تا ۳۴ در صد کاهش دهد.

۴- افزایش وزن

افزایش وزن با دو عامل ورزش و رژیم غذایی مناسب به راحتی قابل پیشگیری خواهد بود. ورزش باعث از دست دادن چربی‌های اضافی در بدن شده و می‌تواند توانایی بدن را در سوزاندن کالری‌ها تا حد زیادی بالا ببرد. کاهش کالری در بدن توسط ورزش روزانه می‌تواند یک راه حل مناسب برای کاهش وزن و سوزاندن چربی‌های اضافی باشد.

افزایش وزن یکی از عوامل بروز بیماری‌های مختلف است و کاهش شاخص‌های افرایش وزن در بدن می‌تواند خطر ابتلا به مرگ زودرس را در افراد کاهش دهد و در نتیجه باعث سالم ماندن بدن شود.

۵- کمردرد

کمردرد با ورزش‌هایی که مربوط به قوی شدن و انعطاف‌پذیر شدن ماهیچه‌ها هستند تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است. داشتن یک حالت بدنی مناسب و عضلات محکم به ویژه در ناحیه شکمی می‌تواند از بدن در برابر کمردردهای مزمن حمایت کند.

۶- پوکی استخوان

فعالیت هایی از قبیل (پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی و حتی وزنه‌برداری) که باعث سوزاندن چربی‌ها می‌شوند، می‌توانند نقش مهمی در استحکام استخوان‌ها و در نتیجه جلوگیری از بروز بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان در زنان داشته باشند. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و ویتامین D همراه با یک برنامه ورزشی روزانه و دقیق می‌تواند اثرات بسیار مفیدی بر سلامتی شما داشته باشد. بر اساس اطلاعات به دست آمده از مدارک پزشکی بیماران مختلف، زنانی که بیشتر از یک ساعت در هفته پیاده‌روی می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر از این مقدار پیاده‌روی می‌کنند تا ۴۱ درصد کمتر به بیماری‌های مفصلی دچار می‌شوند.


منبع: tebyan-zn.ir /  ویرایش متنی: مانکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دانلود مانکن
جستجو
مانکن
حساب کاربری
0
سبد خرید